Original title:
Granulární syntéza a její aplikace
Translated title:
Granular synthesis and its application
Authors:
Sklenář, André ; URBAN, Ondřej (advisor) ; GUŠTAR, Milan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato práce si klade za úkol popsat princip granulární syntézy, historii jejího vývoje a jednotlivé aspekty granulárního syntezátoru. Jejím cílem je seznámit hudebníka, skladatele či zvukaře s jejími detaily a zkonsolidovat znalosti technicky znalého uživatele či vývojáře hudební techniky. Práce u čtenáře předpokládá základy fyzikálních vlastností zvuku a jeho digitální reprezentace, stejně jako teoretické základy softwarové analýzy. Práce je rozdělena na dvě části. První část se věnuje teoretickým vlastnostem granulární syntézy a jejím použití v historii hudby i dnešní době. Druhá část představuje pratickou ukázku aplikace granulární syntézy ve formě zvukového zásuvného modulu v několika formátech a názorné ukázky jeho použití.This work amis to describe the principles behind granular synthesis, its development history and individual aspects of a granular synthesizer. It aims to familiarize a musician, composer or sound engineer with its details and consolidate the knowledge of a technically knowledgeable music technology user or developer. The work expects the reader to have a basic knowledge of sound physics and its digital representation, aswell as theoretical knowledge of software analysis. The work is divided into two parts. The first part addresses the theoretical properties of granular synthesis and its usage in music history and today. The second part represents a practical example of an application of granular synthesis in the form of a plug-in in several formats and examples of its usage.
Keywords:
granulární syntéza; hudba; zvuková tvorba
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9142