Original title:
Strategie rozvoje spolupráce se silnými individuálními mecenáši
Translated title:
Strategy for developing collaboration with strong individual donors
Authors:
Hudeček, Martin ; PROKOP, Petr (advisor) ; KEJKRTOVÁ MĚŘIČKOVÁ, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Strategie rozvoje spolupráce se silnými individuálními mecenáši zkoumá možnosti úspěšné spolupráce mezi uměleckými projekty a silnými individuálními mecenáši. Individuální mecenáš je člověk, který má své potřeby a motivy, na základě kterých se rozhoduje a jedná. Motivace je tedy základní rámec této práce. V první části se autor zaměřuje na poznání teorie motivace, která tvoří nutný základ k aktivizaci jednání a rozhodování. Vyústěním je typologie, kterou je možné aplikovat na při zkoumání potřeb a motivů mecenášů.
Aktivní práci s motivací umožňuje sada nástrojů strategického řízení a proces strategického plánování. Další část práce tedy zkoumá, jak nástroje strategického řízení a plánování umožňují poznávat potřeby a reagovat na ně účinným způsobem. Svou pozornost autor soustředí především na poslání a vizi organizace, strategické cíle a plány k jejich naplnění.
Vyústěním studia teoretických i praktických zdrojů je potom stanovení hypotéz, které autor ověřuje v praxi. Zde autor zkoumá motivace mecenášů ke spolupráci s uměleckými projekty, připravenost těchto projektů na tato jednání a schopnost využít nástroje strategického řízení k úspěšnému jednání a rozvoji spolupráce. Vyústěním práce je sada případových studií. Ty mají za cíl popsat výchozí stav a ověřit, jaký vliv na proces přípravy a jednání s mecenáši má zprostředkovatel, který kombinuje znalost uměleckých projektů a mecenášů.The thesis “Strategy for developing collaboration with strong individual donors” examines possibilities of successful collaboration of art projects and strong individual donors. An individual donor is a person with own needs and motives which drive his or her decisions and actions. Motivation is therefore the principal framework of this paper. In the first part, the author focuses on obtaining insight into the theory of motivation, which forms an essential basis for the activation of actions and decisions. The result is a typology which can be applied in the analysis of needs and motives of donors.
A strategic management toolbox and strategic planning process enable active management of motivation. Another part of the thesis examines how strategic management and planning tools allow for studying the needs and addressing them in an effective manner. The author directs his attention mainly at the mission and vision of the organisation, strategic goals and the way of their achievement.
The study of sources of theory and practice culminates with the postulation of hypotheses which the author proceeds to test in practice. The author analyses the motivation of donors for collaborating with art projects; readiness of these projects to negotiate with donors; and their capacity to deploy strategic management tools to successfully negotiate and develop the relationship. The work presents a set of case studies whose purpose is to describe the status quo and test how an agent, who combines knowledge of art projects and donors, influences the process of preparation and negotiation with donors.
Keywords:
cíle; mecenáši; mecenášství; motivace; plánování; poslání; spolupráce; sponzorství; strategický management; vize
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9100