Original title:
Jarmila Kröschlová a Eliška Bláhová
Translated title:
Jarmila Kröschlová and Eliška Bláhová
Authors:
Rauschová, Anna ; GREMLICOVÁ, Dorota (advisor) ; OVSOVÁ, Libuše (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] V mé bakalářské práci jsem se zabývala dvěma osobnostmi českého tance, Jarmilou Kröschlovou, tanečnicí, pedagožkou a choreografkou působící převážně v Praze, a Eliškou Bláhovou, pedagožkou působící v Brně. Zaměřila jsem se na pojetí a principy jejich tanečních a pohybových metod, které byly vytvořeny na základě studia pohybové a rytmické metody Émila Jaques-Dalcroze a které byly dále rozváděny a zdokonalovány během jejich pedagogického působení. Metody Jarmily Kröschlové a Elišky Bláhové jsem se pokusila porovnat se zaměřením na to, jakým způsobem využívají metodu Jaques-Dalcroze a jeho práci s rytmem. Toto porovnání v závěru ukáže, že Bláhová kladla větší důraz na rytmickou složku pohybu a jeho samotné provedení, zatímco Kröschlová svoji metodu obohatila o dynamiku a celkový výraz pohybu, čímž dospěla k vytvoření komplexní taneční metody, kterou využívala i pro svou choreografickou činnost. Kontext je rozšířen pohledem na další ohlasy metody Jaques-Dalcroze v českém tanečním prostředí.In my bachelor thesis, I am writing about two personalities of the Czech dance scene, Jarmila Kröschlová, dancer, teacher and choreographer who was working mostly in Prague, and Eliška Bláhová, a teacher working mostly in Brno. I have focused on the leading principles of their respective methods of dance and movement, that they have based on the study of the method of rhythm and movement of Émile Jaques-Dalcroze and that they have been further developing throughout their pedagogical careers. I have tried to compare the methods of Jarmila Kröschlová and Eliška Bláhová with special attention as to how they use the Jaques-Dalcroze method, especially his work with rhythm. Eventually, this comparison shows that Bláhová put a bigger emphasis on the rhythmical aspects of movements and their specific execution, while Kröschlová worked also with dynamics and a general expression of movement, which led to her creating a dancing method that she used even in her choreographic activities. The context is further supplemented by a reflection of several other receptions of the Jaques-Dalcroze method within the Czech dance scene.
Keywords:
Bláhová, Eliška, 1884-1966; choreografie; Jaques-Dalcroze, Émile, 1865-1950; Kröschlová, Jarmila, 1893-1983; tanec; taneční osobnosti; taneční pedagogika
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9058