Original title:
Metodika hry na trombon pro začátečníky
Translated title:
Methodic of trombone for beginers
Authors:
Moťka, Lukáš ; SUŠICKÝ, Jiří (advisor) ; HLAVÁČ, Jiří (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tématem této disertační práce je metodika hry na trombon pro začátečníky. Tato práce vychází z dlouholeté tradice české trombonové školy a popisuje její vývoj od počátku po současnost. Práce je rozdělena do tří hlavních částí. První část je věnována historii hudebního vzdělání v Čechách a na Moravě. Tato kapitola také představuje největší pedagogické osobnosti hry na trombon Čech a Moravy. Druhá část se zabývá osobnostmi, které výrazně ovlivnily českou trombonovou školy, její trendy a jejichž metodickými postupy jsem se inspiroval. Kapitola také představuje osobnosti, které značně ovlivnily můj postoj k problematice výchovy a výuky dětí. Poslední podkapitola se věnuje Hatha józe, výraznému inspiračnímu prvku při mém studiu. Třetí část představuje novou metodiku hry na trombon pro začátečníky. Je složena z popisu důležitých funkcí hráčova těla, jako je například: správné dýchání, funkce svalů, funkce pohybového aparátu a jejich souhra v jeden harmonický celek. Každému z těchto aspektů je věnována samostatná podkapitola. Zmiňuji zde také otázku osobnosti učitele a vazbu děti a umění. V závěru se zamýšlím nad úlohou umění a rolí pedagoga při vedení žáků.The topic of this dissertation thesis discusses the methodology of playing the trombone for beginners. This work is based on a long tradition of the Czech trombone school and describes the development from the beginning of this tradition to the present. The work is divided to three main chapters. The first part is devoted to the history of music teaching in Bohemia and Moravia. This chapter also introduces the biggest personalities and teachers of trombone in Bohemia and Moravia. The second part is devoted to personalities who greatly influenced the Czech trombone school and trends as well as my attitude to metodological approaches. In following subchapters personalities who inspired my opinion to the education of childern are introduced. The last subchapter is devoted to Hatha yoga, one of the main inspirational aspect during my studies.
The third part introduces a new methodology of playing the trombone for beginners. This work is particularly concerned about the understanding of the important functions of the player's body such as a proper breathing, a muscle function, a musculoskeletal function and their interplay into one harmonious whole. A single subchapter is devoted to each of this element. I mention here also a question of a personality of a teacher and a connection between children and art
Keywords:
hra na trombón; hudba; hudební pedagogika; metodika hry; trombón
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9054