Original title:
Jazzová kvarteta bez harmonického nástroje
Translated title:
JAZZ QUARTETS WITHOUT HARMONIC INSTRUMENT DEVELOPMENT AND TRANSFORMATIONS FROM THE SECOND HALF OF THE 20th CENTURY TO THE PRESENT TIME
Authors:
Kalfus, Petr ; SLAVÍK, Jiří (advisor) ; SOUKUP, Luboš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Cílem této magisterské práce je popsat a zmapovat vývoj fenoménu jazzového kvartetu bez harmonického nástroje ve složení dva dechové nástroje, kontrabas a bicí od jejího vzniku (druhá polovina 20. století) až do současné podoby.
Dalším cílem je poukázat na historické proměny stylistiky hry a také na změny rolí jednotlivých nástrojů jak z hlediska kompozičního, tak z hlediska improvizace a interakce v kapele. V praktické části této práce budou tyto proměny demonstrovány na konkrétních příkladech transkripcí. V neposlední řadě je mým cílem popsat, jak se tento formát odráží v mém vlastním aktivním působení na jazzové scéně, a to ve vlastních technikách kompozice a interpretace.The aim of this diploma thesis is to describe and map the development of the phenomenon of a jazz quartet not containing a harmonic instrument and consisting of two wind instruments, a double bass, and drums from its beginnings in the second half of the 20th century to present day.
My second goal is to point out historic transformations of style and changes in the roles of individual instruments from the point of view of composition on the one hand and interpretation and interaction within the band on the other. The practical section of the thesis demonstrates these transformations by showing specific examples in transcriptions. The last but not least of my objectives is to describe how this format reflects in my own musical activities and my personal techniques of both composition and interpretation.
Keywords:
2. polovina 20. století; hudba; hudební stylizace; jazz; jazzová stylizace; jazzové soubory
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9052