Original title:
Cembalo ve tvorbě Bohuslava Martinů
Translated title:
A Harpsichord in the works of Bohuslav Martinů
Authors:
Kubátová, Jarmila ; KNOBLOCHOVÁ, Monika (advisor) ; ŽĎÁRSKÁ, Petra (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Práce "Cembalo ve tvorbě Bohuslava Martinů" představuje významného českého skladatele, jemuž se věnuje celá první kapitola. Další kapitola seznamuje s interpretkami cembalových děl Bohuslava Martinů. Jsou zde zmíněny dvě cembalistky a současně objednavatelky skladeb pro cembalo od Bohuslava Martinů Marcelle de Lacour a Antoinette Vischer, a také dvě české cembalistky, Zuzana Růžičková a Monika Knoblochová, které nahrály kompletní cembalové dílo Bohuslava Martinů. Třetí kapitola uvádí přehled cembalové tvorby Bohuslava Martinů. U dvou skladeb, jež napsal v závěru svého života, Sonate pour Clavecin a Deux impromptus, je připojen i formální a harmonický rozbor.The first chapter of the thesis "A Harpsichord in the works of Bohuslav Martinů" introduces this significant Czech composer. Chapter two presents the female interpreters of Martinů's harpsichord works. Marcell de Lacour and Antoinette Vischer, two female harpsichord players who commissioned Martinů to compose works for harpsichord, are discussed here as well as two Czech female harpsichord players Zuzana Růžičková and Monika Knoblochová, who recorded complete Martinů's harpsichord work. The list of Martinů's harpsichord compositiones is summarised in chapter three. The formal and harmonic analysis of two the most important compositions Sonate pour Clavecin and Deux Impromptus are included.
Keywords:
cembalo; hudba; hudba pro cembalo; Martinů, Bohuslav, 1890-1959; česká hudba
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9005