Original title:
Úvod do studia jazzové harmonie
Translated title:
Introduction to the study of jazz music
Authors:
Bogišová, Lucie ; KREJČA, Tomáš (advisor) ; Levíček, Jiří (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá terminologií a základními harmonickými jevy v oblasti jazzové harmonie. Její snahou je stručný a názorný vhled do harmonické stránky hudby, se kterou se čím dál častěji setkáváme, samostatně i napříč hudebními žánry, „vážnou“ hudbu nevyjímaje. Jejím hlavním cílem je osvětlit interpretům „klasické“ hudby základní jevy charakteristické pro jazzovou harmonii. Práce je členěna celkem do čtyř kapitol (Akord, Zápis skladeb, Základní stavební materiál a Harmonická věta). Přínosem práce je zejména srovnání konkrétních harmonických jevů jazzové hudby se shodnými (příbuznými) jevy oblasti klasicko-romantické harmonie. Práce je pro názornost doplněna množstvím praktických notových ukázekThis bachelor’s thesis is deals with the terminology and basic harmonic phenomenons in the area of jazz harmony. It’s target is a brief and outlining insight into the harmonic part of music, which we come across more often every time, meeting harmony by itself but also across all musical genres, „classical“ music included. It’s main goal is to show to the artists of „classical“ music the basic phenomenons that are characteristic for jazz harmony. The work is divided into four chapters (The chord, Writing of compositions, Basic building material and the Harmonic movement). The benefit of this work is especially the comparison of specific harmonical phenomenons of jazz music with identical (related) phenomenons in classical-romantic harmony. The work is for a good overview replenished with some practical note examples.
Keywords:
hudba; hudební harmonie; hudební teorie; jazzová harmonie
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8958