Original title:
Názory učitelek mateřských škol na integraci postižených dětí do tříd běžného typu na základě jejich zkušeností
Translated title:
Kindergarten teacher ´s opinions to integration of disabled children to classes of common type based on their experiences
Authors:
BENEŠOVÁ, Jana Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem bakalářské práce jsou názory učitelek mateřských škol na integraci postižených jedinců do tříd běžného typu na základě jejich zkušeností. Dále je zaměřena na připravenost učitelek na integrování těchto dětí, a na to, zdali hraje roli při jejich rozhodování o integraci také typ postižení. Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit, jestli učitelky, které již mají zkušenosti s integrací, budou mít na tuto problematiku jiný názor, než učitelky, které ještě zkušenosti s integrováním postižených dětí do tříd běžného typu nemají. V teoretické části je tak vysvětlen pojem integrace, popsána tvorba individuálního vzdělávacího programu a zpracovány jednotlivé disciplíny speciální pedagogiky. Co se týče praktické části, výzkumné šetření bylo realizováno jak pomocí metody kvalitativní pomocí rozhovorů, tak i kvantitativní - dotazníky. Kvalitativní metoda byla použita jako předvýzkum, a podle odpovědí respondentek byl pak vypracován materiál pro metodu kvantitativní, který byl předložen 105 respondentům.The bachelor thesis focuses on opinions of preschool teachers concerning inclusion of disabled children in ordinary classes, based on their experience. It also examines if the teachers are ready for the inclusion and if their decision on inclusion depends on type of the specific child's disability. The main objective of the bachelor thesis is to find out whether teachers who already got acquainted with inclusion of disabled children in ordinary classes have different opinions of this topic than teachers who have not learnt experience in this field yet. The theoretical part of the bachelor thesis explains the term of inclusion, describes preparation of individual education programs and classifies individual disciplines of special pedagogy. In the practical part, the research combines the qualitative method of interviews with the quantitative method of surveys. The qualitative method was applied during the pre-research phase. The replies of interviewees became a basis for preparation of the quantitative method material, a questionnaire submitted to 105 respondents.
Keywords:
an individual education plan; disability; integration; special education; individuální vzdělávací plán; integrace; postižení; speciální pedagogika Citation: BENEŠOVÁ, Jana. Názory učitelek mateřských škol na integraci postižených dětí do tříd běžného typu na základě jejich zkušeností. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/42731