Original title:
Motivační a demotivační faktory ke zvyšování kvalifikace všeobecných sester
Translated title:
Motivating and demotivating factors to increase the qualification of nurses
Authors:
HOŘEJŠÍ, Jana Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá otázkou vzdělávání všeobecných sester v období transformace zdravotnického školství. Současný stav byl nastaven zákonem č. 96/2004 Sb. a jeho pozdějšími novelami. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. V teoretické části je pozornost věnována profesi sestry a kvalifikační přípravě k výkonu povolání všeobecná sestra. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak jsou sestry motivovány ke zvyšování kvalifikace. Tomuto zjišťování byla věnována druhá, praktická část bakalářské práce. Byla použita kvantitativní metoda šetření, která zjišťovala postoje a názory všeobecných sester k povinnému celoživotnímu vzdělávání, jak se cítí být motivovány či demotivovány ke zvyšování kvalifikace. Kvalitativní část šetření byla směřována na sestry manažerky, s cílem zmapovat zkušenosti středního managementu se změnami ve vzdělávacím systému a s motivováním sester k celoživotnímu vzdělávání. Výzkumné šetření prokázalo, že respondenti berou celoživotní vzdělávání jako součást svojí profese. O možnostech celoživotního vzdělávání jsou dostatečně informováni a upřednostňují pasivní a krátkodobé formy vzdělávání. Vysokoškolské studium je vzhledem k své časové, finanční náročnosti spíše na okraji zájmu. Hlavním motivačním faktorem ke zvyšování kvalifikace, je jistota zachování pracovního místa a hlavním demotivačním faktorem je vysoká náročnost studia. The bachelor thesis deals with the question of educating general nurses during the transformation period of medical schools. The current condition was set by Act No. 96/2004 Coll. and its later amendments. The thesis contains a theoretical and practical part. The theoretical part focuses on the profession of a nurse and the qualification preparation for the performance of the profession of general nurse. The objective of the bachelor thesis was to determine what motivates nurses to broaden their qualifications. The second, practical part of the bachelor thesis focuses on the finding using a quantitative survey method that determined the attitudes and opinions of general nurses on lifelong learning and how they feel motivated or demotivated to increase their qualifications. The qualitative part of the survey focused on manager nurses with the aim to map the experience of middle management with the changes in the educational system and with motivating nurses to lifelong learning. The research has shown that the respondents consider the lifelong learning as part of their profession. They are sufficiently informed about opportunities of lifelong learning and prefer passive and short-time education. University education is rather marginalized due the time and financial demands. The main motivator for increase of qualification is certainty of the job retention and the main demotivating factor is the high difficulty of study.
Keywords:
Demotivation; Lifelong learning; Motivation; Nurse Manager; Specialized study; University education; Celoživotního vzdělávání; Demotivace; Motivace; Sestra manažerka; Specializační studium; Vysokoškolské studium Citation: HOŘEJŠÍ, Jana. Motivační a demotivační faktory ke zvyšování kvalifikace všeobecných sester. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/42683