Original title:
Příprava dítěte na vstup do základní školy.
Translated title:
Preparation of child for primary school entrance.
Authors:
KOLÁŘOVÁ, Tereza Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na přípravu dětí na vstup do základní školy a jejím cílem je mapovat rizika pro další vývoj čtenářských a písařských dovedností a naznačit, jakým způsobem a jakými činnostmi v rámci programu běžné mateřské školy je možné tato rizika snížit. Teoretická část je zaměřena na dítě předškolního věku, na jednotlivé oblasti percepčních a kognitivních funkcí, které počáteční školní dovednosti jako je čtení a psaní ovlivňují. Dále osvětluje pojmy školní zralost a připravenost a také její diagnostiku. V praktické části je provedeno kvalitativní šetření deseti dětí předškolního věku, v rámci něhož byly sledovány u dětí vybrané proměnné, například fonologické a morfologické schopnosti, pracovní paměť, řeč, zrakové vnímání a intermodální kódování pomocí testové baterie. Práce je součástí širšího projektu "Prediktory čtenářských dovedností jako faktory ovlivňující rozvoj čtenářské gramotnosti."This bachelor thesis is focused on preparing children for elementary school and aims to map the risks for the future development of reading and writing skills and to suggest the ways and actions through which it is possible to reduce these risks in the regular kindergarten. The theoretical part focuses on preschool children's individual areas of perceptual and cognitive functions that influence early academic skills such as reading and writing. Further explains the concepts of school maturity and preparedness, as well as the diagnostics. The practical part consists of a qualitative survey of ten preschool children. During this survey children were monitored at selected variables, such as phonological and morphological abilities, working memory, speech, visual perception and intermodal encoding using test batteries. The work is part of a larger project, "Predictors of reading skills as factors influencing the development of literacy."
Keywords:
Development area of preschool age; pedagogical and psychological diagnostics; Pre-school age; school maturity and readiness; Pedagogicko-psychologická diagnostika; Předškolní věk; Vývojové oblasti dítěte předškolního věku; Školní zralost a připravenost Citation: KOLÁŘOVÁ, Tereza. Příprava dítěte na vstup do základní školy.. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/42648