Original title:
Vliv médií na prohlubování konzumních forem chování
Translated title:
Media influence on deepening forms of consuming behavior
Authors:
MÁLEK, Ondřej Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se pokouší blíže nahlédnout kauzální nexus mezi konzumním chováním a způsobem jeho zobrazení v médiích. Cela práce je rozdělena do dvou základních částí. Ta první představuje jisté teoretické východisko, jehož optikou se v nejobecnější rovině nastiňuje způsob, jakým je člověk formován mediálními institucemi. Mimo to, že média jako taková intenzifikují působení kulturních vzorců, jejichž prostřednictvím se učíme pojímat a dekódovat svět, v němž žijeme, stejně jako se jejich prostřednictvím socializujeme a učíme se chápat místo, jež zaujímáme uvnitř společenské struktury což je jejich funkce kulturální média, zejména specifická forma mediálních textů, jako je pop-kultura nebo reklama, figurují také ve své ideologické funkci, která zaštiťuje ustálené způsoby produkce. K dekonstrukci těchto textů je využito práce Rolanda Barthese: Mytologie. Ten vychází z lingvistické teorie Ferdinanda de Saussurea, která rozkládá rovinu znaku do dvou dalších členů, jimiž je označující a označované (signifiant a signifikát). Barthes tuto základní strukturu obohacuje o tzv. sekundární semiologický systém, který parazituje na této základní symbolické struktuře a původní znaky, plně nabyté smyslem, vpisuje do zcela nových formací, čímž nabývají své ideologické podstaty. Druhá část práce je zaměřena především na subjekt a způsob jeho vztahování se k druhým a ke světu. Tato část práce se pokouší odhalit některá "slabá" místa v subjektivním teritoriu, do nichž proniká ideologické působení a která jsou následně tímto působením unášena, aby sloužila rekulturalizaci daného stavu věcí. Tento náhled je samozřejmě přizpůsoben současnému stavu a nečiní si nárok na univerzální platnost, ačkoliv některé psychologické komponenty zůstávají v zásadě neměnné. Přesto je třeba brát ohledy na zcela mimořádnou povahu ideologické formace, v níž se nacházíme a jejíž některé aspekty dosud nemají své historické předchůdce. This thesis aims to discover whether there is a link (causal nexus) between consumer behaviour and mass-media. The whole thesis in divided in two main parts. First part is about a theory that is trying to describe how is mankind shaped (or formed) by the media institutions. Not only that media intensifies the cultural patterns, through which we learn to conceptualize and decode the world in which we live in as well as we are getting socialized through them and we learn to accept our social roles cultural function of media but also media figure in their ideological function, specifically media texts such as pop-culture and advertisement, which provide constant means of production. For deconstructing of these media texts is used the work of Roland Barthese: Mythology. It is based on linguistic theories of Ferdinand de Saussure, which breaks the plane of the character in the two other members, which is the identifier and the identified (the signifier and the signified). Barthes this basic structure enriches by so called Secondary semiological system that preys on the basic symbolic structure and original characters, fully acquired sense, writes in an entirely new formations, thereby gaining their ideological nature. The second part of the thesis is focused on the subject and how it is to relate to others and to the world. Here is the attempt to reveal "weak" points in subjective territory into which penetrates the ideology and are subsequently reconstructed so in can be reculturelized. This preview is naturally adapted to the reculturelization and do not claim to universal validity, although some psychological components remain largely unchanged. Nevertheless, a quite extraordinary nature of ideological formation which we are part of must be taken into acccount and some aspects of which do not yet have their historical predecessors.
Keywords:
Consumerism; Media; Psychoanalysis; Semiotics; Konzumerismus; Média; Psychoanalýza; Sémiotika Citation: MÁLEK, Ondřej. Vliv médií na prohlubování konzumních forem chování. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/42607