Original title:
Prevence vad výslovnosti u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
Translated title:
Preventing defects of pronunciation by children from socially disadvantaged backgrounds
Authors:
MRÁZKOVÁ, Iva Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na prevenci vad výslovnosti u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část seznamuje čtenáře s problematikou sociálně znevýhodněných rodin, vymezuje základní pojmy komunikace, seznamuje ho se stádii vývoje dětské řeči a s narušenou komunikační schopností a zaměřuje se na dyslálii. V neposlední řadě čtenáře obeznámí s možnostmi prevence vad výslovnosti. Cílem praktické části je sestavení artikulačních a dechových cvičení pro každodenní práci učitelek v MŠ a tím jí ukázat, jak pracovat s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí tak, aby se předcházelo vadám výslovnosti. Šetření je uskutečněno kvalitativně, metodou zúčastněného nestrukturovaného pozorování a doplněno pracovními listy. Bachelor thesis is focused on prevention of speech defects among to children from socially disadvantaged backgrounds. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part introduces the reader with socially disadvantaged families, defines the basic concepts of communication, introduce them to the stages of development of children's speech and impaired communication abilities and focuses on dyslalia. Finally, readers familiar with the possibilities of preventing defects of pronunciation. The goal of the practical part is a compilation articulation and breathing exercises for daily work of teachers in the kindergarten and thus show her how to work with children from socially disadvantaged environment, so as to prevent defects pronunciation. The survey is carried out qualitatively, by participating unstructured observation and completed worksheets.
Keywords:
articulation exercises; breathing exercises .; communication; development of children's speech; dyslalia; language level; language moment; motor skills; phonation exercises; preventing defects of pronunciation; sensory perception; artikulační cvičení; dechové cvičení.; dyslálie; fonační cvičení; jazyková chvilka; jazykové roviny; komunikace; motorika; prevence vad výslovnosti; smyslové vnímání; vývoj dětské řeči Citation: MRÁZKOVÁ, Iva. Prevence vad výslovnosti u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/42539