Original title:
Lesní mateřské školy
Translated title:
Forest Kindergartens
Authors:
KALČÍKOVÁ, Štěpánka Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce "Lesní mateřské školy" se zabývá lesními mateřskými školami v České republice. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na historii a původ lesních mateřských škol u nás i ve světě. V jednotlivých kapitolách popisuje filozofii LMŠ, metody a cíle práce s dětmi, osobnost pedagoga, typy lesních mateřských škol, jejich klady a zápory. Závěrem se zabývá metodikou výchovy a rozvoje dětí v LMŠ. Praktická část je zaměřena na popis prostředí, činností a motivace pedagogů pro práci v LMŠ. Tento popis vychází z pozorování konkrétního prostředí a z rozhovorů s pedagogy v pěti navštívených lesních mateřských školách. Následuje stručný popis výsledků a jejich vyhodnocení. V diskusi jsou položeny některé otázky týkající se stávající činnosti i pohledu do budoucna. V závěru hodnotím splnění cílů, a jakým způsobem mě dané téma ovlivnilo. Výsledky práce přibližují veřejnosti stávající stav v této alternativě předškolního vzdělávání.Bachelor thesis "Forest kindergartens" is examining the theme of forest kindergartens in Czech republic. The thesis is divided into the theoretical and the practical part. The theoretical part is focused on the history and the origin of forest kindergartens here, in Czech republic, and in the world. In individual chaptres there will be described the philosophy of forest kindergarten, methods and aims of work with children, the personality of the teacher, the types of forest kindergartens, its pluses and minuses. The conclusion examines methods of the education and the progress of children who visit forest kindergarten. The practical part is concentrated on the description of the environment, activities and motivation of educators in forest kindergartens. This description is patterned on observation of concrete environment and the interviews with pedagogues from five visited forest kindergartens. The detailed description of results with its evaluation follow. In the discussion are asked some questions concerning of the current activity and the vision of the future. In the end, I evaluate the meeting of the goals and the way how the theme influenced me. The results of the thesis present to the public the current situation of this alternative of the preschool education.
Keywords:
ecological education; education; Forest kindergartens; intuitive teaching; mutual respect; nature; ekologická výchova; intuitivní pedagogika; Lesní mateřské školy; příroda; vzdělávání; vzájemný respekt Citation: KALČÍKOVÁ, Štěpánka. Lesní mateřské školy. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/42504