Original title:
Komunikace s dětmi, které neumí česky, v mateřské škole.
Translated title:
Communication with Children Who Cannot Speak Czech, in Kindergartens.
Authors:
NOVÁ, Miloslava Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce je věnována problematice adaptace dětí s odlišným mateřským jazykem do běžné mateřské školy a možností jejich podpory v osvojování si češtiny jako druhého jazyka. Teoretická část obsahuje problematiku kurikulárních dokumentů, zabývá se druhy komunikace, sociokulturním handicapem, vývojem řeči a problematice výuky cizího jazyka v mateřské škole. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkum, kdy prostřednictvím dlouhodobého zúčastněného pozorování je popsáno začleňování čtyř dětí z cizojazyčného prostředí a komunikace s jejich rodiči. V závěru jsou prezentovány výsledky tohoto výzkumu.The text deals with the topic of adaptation of children who speak a different mother tongue to a normal Czech kindergarten environment and the possibility to support and encourage the children to learn Czech as their second language. The theoretical part involves the curriculum documentation issue, kinds of communication, socio-cultural handicap, speech development, and the problem of acquiring foreign language in the kindergarten. The part dealing with practice consists of qualitative research describing, through long-term observation, the adaptation of four children coming from foreign language environment and communication with their parents. The results of the research are presented in the conclusion.
Keywords:
adaptation; Children speaking a different mother tongue; communication; socio-cultural handicap.; adaptace; Děti s odlišným mateřským jazykem; komunikace; sociokulturní handicap. Citation: NOVÁ, Miloslava. Komunikace s dětmi, které neumí česky, v mateřské škole.. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/36764