Original title:
Příprava dětí s odlišným mateřským jazykem v MŠ na školní docházku
Translated title:
Preparation in kindergartens for the school attendance for children speaking different mothler tongue
Authors:
REINDLOVÁ, Magdalena Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá problematikou dětí předškolního věku, které mají odlišný mateřský jazyk. Zaměřuje se na oblast školní zralosti a na přípravu těchto dětí na školní docházku v prostředí mateřských škol. Teoretická část charakterizuje dítě předškolního věku a jeho vývoj, zabývá se tématem školní zralosti a úlohou, kterou sehrává mateřská škola v přípravě na školní docházku. Popisuje některé aspekty problematiky dítěte s odlišným mateřským jazykem v předškolním vzdělávání a popisuje proces pedagogicko psychologické diagnostiky se zaměřením na předškolní děti. Praktickou část tvoří diagnostika dítěte s odlišným mateřským jazykem a vypracování individuálního vzdělávacího plánu na základě této diagnostiky. Jsou zde uvedeny důvody pro vypracování plánu a jeho cíle v jednotlivých oblastech, které jsou brány v potaz při posuzování školní zralosti. Dále jsou uvedeny metody a formy práce s dítětem, časová dotace a pomůcky potřebné pro realizaci plánu. Součástí je i hodnocení splnění cílů tohoto vzdělávacího plánu a návrh dalšího postupu při přípravě dítěte na školní docházku. This bachelor thesis deals with problems of preschool aged children speaking different mother tongue. It is focused on the school readiness and on children´s preparation for the school attendance which is in kindergartens. The preschool aged children and their development are described in the theoretical part, it deals with the school readiness and with the role of kindergartens preparing for school. It describes some aspects of problems that children who speak different mother tongue meet in the preschool education and it describes the process of the pedagogical-psychological diagnostics concentrating on preschool aged children. The practical part deals with the diagnostics of children who speak different mother tongue and it also deals with making an individual plan for education based on these diagnostics. There are reasons for making this plan, its aims in important aspects which comment on the school readiness. There are methods and forms how to work with children, required time and teaching aids which are important for the implementation of the plan. The evaluation of fulfilling the aims of the educational plan and a recommendation of methods preparing children for school are included in this bachelor thesis.
Keywords:
child´s diagnostics; different monther tongue; individual plan for education; kindergarten; postponements of school attendance; preschool age; preschool education; school readiness; diagnostika dítěte; individuální vzdělávací plán; mateřská škola; odklady školní docházky; odlišný mateřský jazyk; předškolní vzdělávání; předškolní věk; školní docházka; školní zralost Citation: REINDLOVÁ, Magdalena. Příprava dětí s odlišným mateřským jazykem v MŠ na školní docházku. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/35264