Original title:
Mediální obraz "muslimů" v časopise Reflex
Translated title:
The media image of the muslims in the Reflex magazine
Authors:
VONÁSKOVÁ, Martina Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou "muslimů" žijících v České republice a jejich mediálního obrazu v periodiku Reflex. V úvodu bude stručně pojednáno o historii přítomnosti muslimů v ČR, bude charakterizováno, jak jsou muslimové v ČR přijímáni. Vysvětlena bude kategorie "muslim" a kdo je do ní řazen médii, veřejným diskurzem, jak tuto kategorii pojímají orientalisté, případně odborníci dalších sociální věd v ČR. Budou též prezentovány výzkumy veřejného mínění renomovaných českých agentur zabývajících se daným tématem. Práce nastíní některé konfliktní situace debatované veřejnými sdělovacími prostředky v ČR mající vztah ke zkoumanému tématu. Jádrem bude obsahová analýza mediálního obrazu muslimů v České republice ve vybraném periodiku v určitém časovém období z pohledu vybraných kritérií. Analyzovány budou články publikované v časopise Reflex . Zmapován bude mediální obraz muslimů v letech 2012 -2013. V závěru práce budou analyzovány některé stereotypy a výroky týkající se muslimské menšiny v ČR.The bachelor´s paper studies the problems of muslims who live in the Czech Republic and the media image of them in the Reflex magazíne. In the beginning of the paper I briefly discuss the history of the presence of muslims in the Czech Republic and she will describe the acceptance of them by Czech people.The category muslim will be explain and who belongs to it according to media and experts in social science in the Czech Republic.The work will present researches of public opinion of respected czech agencies involved in this topic. I will show some problematic situations debated by media in Czech Republic. The main part of the paper is the analysis of the media image of the muslims in the Czech Republic in the chosen magazine in a certain time period. Some articles from the Reflex magazíne will be analyzed. Specify will be the media image of the muslims in the years 2012-2013. In the conclusion of the paper will be analyzed some stereotyps and some statements about the muslim minority in the Czech Republic.
Keywords:
content analysis; islam; islamophobia; media image; muslim; open coding; stereotypes; islamofobie; islám; mediální obraz; muslim; obsahová analýza; otevřené kódování; stereotypy Citation: VONÁSKOVÁ, Martina. Mediální obraz "muslimů" v časopise Reflex . České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/34606