Original title:
Hledání způsobu studia herectví
Translated title:
In Search of an Approach for Studying Acting
Authors:
Šiktancová, Jaroslava ; CÍSAŘ, Jan (advisor) ; HUBA, Martin (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Hlavním tématem mé doktorské práce je hledání odpovědi na otázku čím, v čem a na co může studium na katedře činoherního divadla svého absolventa pro jeho profesionální život připravit. Snažila jsem se na půdorysu posledního absolventského ročníku praktickými příklady dokládat, proč a k jakým změnám jsem se na základě předešlých zkušeností rouhodla. Rozsah a především záměr mé práce je výzkumný, nemíří k vytvoření ucelené metody, ve které by jednotliví adepti herectví museli sloužit jako bytosti typizované. Patrně se tím budu chvílemi pohybovat na tenké hranici diskrétnosti a věřím, že mi případné nepřesnosti právě pro způsob společného uvažování a práce během studia studenti i moji kolegové prominou.In my doctoral thesis I am trying to find an answer to the question: How the studies at the Dramatic theatre department of Academy of Performing arts can prepare future graduates to their professional life. The majority of examples described in my thesis is comming from the experience I've gained with my last graduate class. I am trying to illustrate why and what changes I've decided to made, using also my former experiences. The intention of my thesis is to present certain research, I am not willing to create new coherent method, where the acting candidates would serve as some kind of model human being. I admit that at certain point I am balancing at a very fine line of discretion But I do belive that my students and colegues would be able to excuse my possible inexactitudes.
Keywords:
herecká cvičení; herectví; interpretace postavy; podněty hereckého projevu
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8847