Název:
Historie a současnost pražských klavírních trií
Překlad názvu:
History and Present of Prague Piano Trio-Ensembles
Autoři:
Raková, Iva ; MALÝ, František (vedoucí práce) ; TOMÁŠEK, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Jádrem této magisterské práce je zmapování pražských klavírních trií od počátku 20. století až do současnosti. Zabývá se historií takových souborů jako České a Smetanovo trio včetně jejich novodobých nástupců, zmiňuje Sukovo, Foerstrovo, Pražské a Nové pražské trio, tria obsahující ve svém názvu jméno Antonína Dvořáka včetně nového Dvořákova tria přejmenovaného z Tria Concertino. Ve výčtu nechybí renomované Guarneri Trio Prague ani novější soubory založené v 90. letech a po roce 2000 (Trio ArteMiss, Kinsky Trio Prague, Orbis trio a další).
Práce se zmiňuje také o historii klavírního tria jako žánru od 18. století až do současnosti, pojednává o způsobu práce klavíristy jako komorního hráče a dotýká se také historie a současnosti českých institucí a organizací podporující provozování komorní hudby u nás. V souvislosti s tím se zmiňuje i o možnosti nového magisterského studia komorní hry na pražské HAMU. V závěru práce se autorka zamýšlí nad současným trhem komorní hudby u nás a v zahraničí a jeho vlivem na uměleckou práci v klavírním triu.The core of this MA thesis is to map Prague piano trio-ensembles from the beginning of the 20th century up to nowadays. It deals with history of such ensembles like Czech and Smetana Trios including their contemporary successors; it mentions Suk, Foerster, Prague and New Prague Trios, trios containing the name of Antonín Dvořák in its title including new Dvořák Trio renamed from Trio Concertino. Neither renowned Guarneri Trio Prague nor younger ensembles, established in the 1990s and after 2000 (Trio ArteMiss, Kinsky Trio Prague, Orbis Trio i.e.), are absent in the list.
This thesis also explores history of the genre of piano trio from 18th century on, presents the way a pianist should work as a chamber player and touches also past and present Czech institutions and organizations supporting performing chamber music in our country. In connection with these aspect the thesis mentions also possibility of new MA studies of chamber music at the Academy of Performing Arts in Prague. Finally, the author considers current chamber local and international music industry and its influence on artistic work in a piano trio.
Klíčová slova:
dějiny hudebních souborů; Foerstrovo trio; hudba; komorní hra; komorní soubory; Nové pražské trio; Praha (Česko); Pražské trio; Smetanovo trio; Sukovo trio
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/8835