Original title:
Strukturální prvky v hudbě Milese Davise
Translated title:
Structural elements on music of Miles Davis
Authors:
Rajnošek, Bharata ; SLOVÁČEK, Antonín (advisor) ; KOP, František (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Práce Strukturální prvky v hudbě Milese Davise se zabývá proměnou jazzového paradigmatu, dotýká se letmo několika zásadních momentů v překotném životě velikána Milese Davise, a snaží se zachytit alespoň pár subjektivně důležitých okamžiků v životě Milese Davise. Práce také vymezuje čím je jazz pro autora, ve stručnosti pak též autorovy základní hudební preference. S tím pak dále souvisí snaha o uchopení fenoménu jazzové osobnosti a v kontextu pak i samozřejmě Milese Davise. Autor se snaží o pochopení jedinečnosti jeho přínosu a vlivu na hudbu obecně. V překvapivém závěru objevuje jako nejdůležitější Davisův vliv začátek jeho jazzrockového období. Tam spatřuje zcela zásadní vrchol - proměnu samotné podstaty jazzové interpretace - změnu v přístupu k jazzovému tématu jako hlavě celé skladby. Skladba je nahrazena pouhým motivem či frází. Tím dochází k posunu možností živé interpretace a zároveň nejdůležitějšímu posunu ve vývoji jazzového paradigmatu a způsobu práce se strukturálními prvky.The thesis "Structural elements on music of Miles Davis" deals with the transformation of the jazz paradigm, briefly touches several crucial moments in the precipitous life of the aforementioned jazz giant and tries to capture at least a few subjectively important moments in his life. The thesis also defines what jazz music means to its author, in brief also author's basic musical preferences. This relates also to his endeavour to grasp the jazz personality phenomenon and within this context also the personality of Miles Davis. The author tries to understand the uniqueness of Davis' contribution and influence on music in general. In a surprising conclusion the beginning of Davis' jazz-rock period emerges as the most important one. The author sees there a fundamental peak - the transformation of the very essence of jazz interpretation - a change in the approach to jazz song themes as the head of the whole composition. The song theme is replaced by a single motive or a phrase. This leads to a shift of live interpretation possibilities and also the most important shift in the development of the jazz paradigm and method of working with structural elements.
Keywords:
Davis, Miles, 1926-1991; hudba; hudební tvorba; jazz; jazzové paradigma; jazzoví hudebníci; jazzrock; strukturální prvky
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8833