Original title:
Herecká postava na divadle a ve filmu/TV - prostředky a proces tvorby
Translated title:
Actor's character at theatre and film/TV - tools and creative process
Authors:
Josefíková, Eva ; SALZMANNOVÁ, Eva (advisor) ; MRKVIČKA, Ladislav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Studentka si v práci pokládá za cíl zrekapitulovat průběh studia na DAMU a
reflektovat své pozdější zkušenosti z hostování v profesionálních divadlech či
krátkého angažmá v kladenském divadle. Stejnou měrou se také zabývá
účinkováním před kamerou.
Ve své práci popisuje ty školní klauzury, inscenace či filmové a televizní
projekty, které jí pomohly změnit dosavadní uvažování nad hereckou prací.
Naučily ji nové postupy a umožnily jí posunout se profesně dál. Na základě
těchto zkušeností se snaží nalézt a definovat převážně to, co je při herecké
tvorbě pro obě disciplíny společné, z jakých zdrojů vycházejí a jakým způsobem
se mohou vzájemně ovlivňovat.
Vzhledem k tomu, že se na DAMU herectví před kamerou nevyučuje,
popisuje své hledání metodou pokus-omyl, resp. sbíráním a tříbením zkušeností
projekt od projektu. Své poznatky doplňuje mimo jiné citacemi zahraniční
literatury, věnované filmovému herectví, v České republice nepublikované. Citace
tedy uvádí ve vlastním překladu.The goal of the thesis set by a student is to summarize her studies at
DAMU as well as to reflect her later experience of hosting in professional theatres
and short engagement in Kladno theatre. Appearance in front of the camera is
addressed as well.
The thesis describes the school dramatic seminars, stage or film and
television projects, which helped to change her reasoning about the work as an
actor. These projects taught her new processes and allowed her to professionally
evolve. Based on this experience, she tries to find and define mainly the
common ground for both disciplines, what resources do they require and in which
way they can influence each other.
Considering the fact that acting in front of the camera is not being taught
at DAMU, she describes her search by trial and error, or rather by collecting and
improving her experience from one project to the next. Her findings are
supported by citations from foreign literature on film acting, so far not published
in Czech Republic. Quotes are therefore her own translation.
Keywords:
divadlo; dramatické postavy; film; herecké postavy; herectví; televizní seriály
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8812