Original title:
Badatelské aktivity s geometrickým obsahem v přípravě studentů učitelství
Translated title:
Inquiry activities with geometrical contents into preservice teacher education
Authors:
Roubíček, Filip Document type: Papers Conference/Event: Elementary Mathematics Education (EME) 2016, Olomouc (CZ), 20160420
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Příspěvek je věnován otázkám uplatnění badatelského přístupu v semináři z didaktiky matematiky určených budoucím učitelům prvního stupně základní školy. Studentům byly předkládány badatelské výukové situace, jejichž základem bylo specifické geometrické prostředí. Studenti se zabývali řešením neurčitých geometrických úloh, které umožňovalo uplatnění badatelských postupů, jako jsou kladení otázek, navrhování postupů, experimentování, usuzování, ověřování, diskutování závěrů aj. V příspěvku jsou prezentovány tři ukázky badatelských aktivit realizovaných se studenty a jejich reflexe bádání.The paper deals with the issue of implementation of inquiry-based approach into seminars of didactics of mathematics for future primary school teachers. Inquiry -stimulating teaching situations based on specific geometrical environments were presented to students. Students engaged in the solving of undefined geometrical problems that enables application od inquiry procedures, such as posing of questions, designing of solving processes, making experiments, reasoning, verification, discussion of findings and others. Three illustrations of inquiry activities realised with students and their reflection of inquiry are presented in the paper.
Keywords:
geometrical problems; inquiry activities; preservice teacher education Project no.: GA14-01417S (CEP) Funding provider: GA ČR Host item entry: Elementary mathematics education 2016, ISBN 978-80-905281-3-0
Institution: Institute of Mathematics AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available on demand via the digital repository of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0260416