Original title:
Role speciálního pedagoga v sekundárním vzdělávání
Translated title:
The role of special teacher in secondary education.
Authors:
SVOBODOVÁ, Tereza Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V bakalářské práci zkoumám roli školního speciálního pedagoga v sekundárním vzdělávání. Cílem tohoto výzkumu je zjistit význam, důležitost a potřebu sekundárních vzdělávacích institucí pro zaměstnání školního speciálního pedagoga. Zda je tento pracovník pro školu, kde působí, přínosný a jak jsou s jeho prací spokojeni ostatní pedagogičtí pracovníci. Naopak u škol, kde tento specialista nepůsobí, mě zajímalo z jakých důvodů. Jestli by o něho měli zájem a kdo má na starosti plnění jeho úkolů. Na danou problematiku byl důležitý i názor odborníka, proto jsem oslovila speciální pedagožku z pedagogicko-psychologické poradny. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část je především zaměřena na školního speciálního pedagoga, na jeho činnosti, vzdělání i jeho cílové skupiny. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum. Jako metodu pro získání informací jsem zvolila polo strukturovaný rozhovor. Cílovou skupinu tvoří zástupci vybraných středních škol v jihočeském a západočeském regionu. Mezi respondenty se objeví vedení šetřených středních škol, pedagogičtí pracovníci a pochopitelně školní speciální pedagog. Z výsledků je patrné, že o školního speciálního pedagoga zájem není. Velkou roli v zájmu o speciálního pedagoga hraje nedostatek finančních prostředků. Avšak větší význam přisuzuji nedostatečné informovanosti pracovníků středních škol o náplni práce školního speciálního pedagoga. Mnohdy jsem se setkala se záměnou úsudku o náplni práce speciálního pedagoga s výchovným poradcem. Vzhledem k plánované inkluzi se ale někteří pracovníci středních škol do budoucna přiklání ke zřízení funkce školního speciálního pedagoga v rámci sekundárního vzdělávání. The undergraduate thesis deals with the subject of a school special pedagogical worker in secondary education. The objective of the research is to determine the significance, importance and need for employment of a school special pedagogical worker in secondary educational institutions; to establish if the employee is beneficial for the school, where he works, and if other pedagogical workers are satisfied with his or her work. In case of schools where is no school special pedagogical worker employed, I was interested what the reason is; if they are interested in finding someone for such a position and who is responsible for his or her duties in the mean time. It was necessary to have an expert's opinion on the subject, therefore I addressed a special pedagogical worker from a pedagogical and psychological counseling center. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part mostly concentrates on the school special pedagogical worker, his or her activities, education and groups of interest. The practical part comprises a qualitative research. As a method for obtaining information, a semi-structured interview was chosen. The group of interest consists of representatives of selected high schools in the Western and Southern Bohemia. Among the respondents there are representatives of school leadership, pedagogical workers, and of course a school special pedagogical worker. The results display that school special pedagogical workers are not desirable. One of the main reasons is the lack of financial resources. However, I see a bigger problem in insufficient awareness of pedagogical workers at high schools about a school pedagogical worker's scope of employment. Often I encountered switching of the two terms: a school special pedagogical worker and a careers master. Nevertheless, due to the planned inclusion, some of the high school workers are inclined to establish the position of a school special pedagogical worker in secondary education in future.
Keywords:
children with special educational needs; secondary education; special education teacher; dítě se speciálně vzdělávacími potřebami; sekundární vzdělávání; školní speciální pedagog Citation: SVOBODOVÁ, Tereza. Role speciálního pedagoga v sekundárním vzdělávání. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/47318