Original title:
Bulvarizace současného denního tisku
Translated title:
Yellow journalism in todays daily press
Authors:
MARKOVÁ, Veronika Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na jazykové, grafické a ideografické prostředky související s procesem bulvarizace současného denního tisku. Základní metodou pro získávání lingvistických dat byla analýza titulků a článků bulvárního deníku Aha! a seriózního deníku Právo. Stěžejní část práce tvoří popis a zhodnocení jazykových a vizuálních prostředků v obou periodikách. Cílem práce je zjistit rozdílné (popř. i společné) postupy při práci s těmito prostředky v deníku bulvárním a seriózním. Práce je rozdělena do dvou částí teoretické a praktické. V teoretické části jsou vysvětleny rozdíly mezi bulvárním a seriózním tisem. Stručně zde zachycuji historii bulvárního tisku. Poslední kapitolu tvoří charakteristika zvolených deníků. Praktická část se zabývá analýzou zpravodajských a publicistických textů. Velká pozornost je věnována lexikálním prostředkům jako jsou hodnotící adjektiva, expresivní slova, neologismy, nespisovné jazykové prostředky, obrazná pojmenování, frazeologismy, aluze a slovní hříčky. Závěrečná část upozorňuje na bulvarizaci deníku Právo, která se projevuje ve skladbě deníku, volbě témat a jejich zpracování.The thesis is focused on linguistics, graphic and ideographic means associated with the process of tabloidization of current newspapers. The basic method for acquiring linguistic data was the analysis of headlines and articles of the tabloid Aha! and the reputable Právo daily. The pivotal part of the work lies in a description and assessment of linguistics and visual means in both journals. The aim is to identify the different (or. common) procedures when working with these funds in tabloid and reputable newspapers. The work is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part explains the differences between tabloid and reputable text. I also briefly summarizes history of the tabloid press. The last chapter describes characteristics of selected journals. The practical part deals with analysis of reporters´ and journalistic texts. Great attention is paid to the lexical resources such as evaluating adjectives, expressive words, neologisms, colloquial language means, metaphors, idioms, allusions and puns. The final section highlights the tabloidization of Právo daily, which is reflected in the structure of the newspaper, the choice of topics and their treatment.
Keywords:
graphic and ideographic means; infotainment; linguistics; mass printing; tabloidization of newspapers; bulvarizace; grafické a ideografické prostředky; infotainment; jazykové; masový tisk Citation: MARKOVÁ, Veronika. Bulvarizace současného denního tisku. České Budějovice, 2016. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/36046