Název:
OBRAZ DISIDENTA V ČESKÉ DOKUMENTÁRNÍ TVORBĚ PO ROCE 1989
Překlad názvu:
THE IMAGE OF DISSIDENT IN CZECH DOCUMENTARY FILM AFTER 1989
Autoři:
Kohout, Martin ; VACHEK, Karel (vedoucí práce) ; HENDRICH, Vladimír (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Práce se snaží popsat mentální obraz disidenta tak, jak byl předkládán v porevoluční době u nás nejčastěji - tedy ve filmech veřejnosti známých, nebo běžně se objevující na televizních obrazovkách. Pro tento účel bylo vybráno 53 filmů, které byly rozděleny podle jejich celkové interpretace a vyznění. Následně byly analyzovány střihové postupy a stavební prvky, které se používají v těchto společnosti nejčastěji předkládaných filmech. Interpretace a obsahy filmů byly srovnány s výsledky společensko-vědního bádání o povaze normalizace a disentu, a také byly srovnány s díly, stojícími mimo hlavní proud dokumentární tvorby o disidentech či o minulém režimu obecně.
Práce se tedy dotýká problémů interpretace minulého režimu, normalizace a role disentu v české společnosti.The work is attempting to describe the mental image of a dissident, the way it was most oftenly interpreted in the post Velvet revolution period films known to the public or regularly shown on the televion screens. For this purpose was chosen 53 films, which were devided according to their general interpretation and impression. I followed with an analyzation of the montage and bulding elements, that are used in these films, most oftenly shaping the opinion of the general public. The interpretations and contents of these films were compared to the results of the social-sientific research on the nature of normalization period and the dissent. Also these generally popular films were compared with the works standing outside of the mainstream documentary film, about the topic of dissent or previous regime in general.
This theses is therefore refering to the problems of interpretation of the previous regime, normalization and the role of dissent in czech society.
Klíčová slova:
1. desetiletí 21. století; 10. léta 21. století; 90. léta 20. století; analýzy filmových děl; Charta 77; disidenti; dokumentární tvorba; filmová teorie; komunismus; normalizace (1969-1989 : Československo); totalita; česká kinematografie; český dokumentární film
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/8775