Original title:
Jonas Mekas
Translated title:
Jonas Mekas
Authors:
Hlaváčková, Hedvika ; POSPISZYL, Tomáš (advisor) ; RŮŽIČKOVÁ, Alice (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato práce se věnuje zkoumání filmového díla litevského avantgardního umělce organizátora a tvůrčího a originálního interpreta současnosti Jonase Mekase. Konkrétně se zabývám vývojem jeho tvorby od filmových deníkových ság k video projektům umísťovaných na internet. Zkoumám, proč odlišuje své záznamy skutečnosti od dokumentů, co pro něho znamená realita a jak se jí pomocí své kamery připližuje. Pozoruji, jak autorovu práci ovlivnil rychlý technický vývoj - příchod videa a následně počítačů a internetu. Zkoumám kde tzv. denníkový film stojí v rámci historie kinematografie jako umělecké formy a kde se nachází nyní v okolnostech současné umělecké scény.The subject of this theses are the films of Lithuanian avant-garde artist, organizator and original interpreter of life, Jonas Mekas. Specifically I'm dealing with the development of his work from the complex film-diaritical sagas to video pieces presented on his web side. I'm exploaring where does he see the diference between the way he captures life and what we call documentary film, what does a reality means to him and how does he get closer to it's essence with the help of his camera. I'm observing how did the recent technical development effected his work - the arrival of video, computers and subsequently internet. I'm trying to understand where does diary-film stand in the frame of history of cinema and where is it's place in the context of the contemporary art scene.
Keywords:
americká avantgarda; americká kinematografie; analýzy filmových děl; deník; dokumentaristé; dokumentární film; experimentální film; filmová avantgarda; filmoví režiséři; Mekas, Jonas, 1922-
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8772