Original title:
Film jako organismus a jako stroj
Translated title:
Film as an organism and as a machine
Authors:
Šindelka, Marek ; DUFEK, Jiří (advisor) ; BERNARD, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Abstrakt
Práce se zaměřuje na srovnání teoretických přístupů Sergeje Ejzenštejna, Dzigy Vertova a Andreje Tarkovského, coby tří zcela odlišných pozic na škále mezi organickým a mechanickým filmem. Každá tato pozice má svou specifickou temporalitu, vycházející především ze zvolené střihové metody tvůrců: Ejzenštejnova dialektická montáž pracující v modu "člověk-příroda", Vertovova dialektická montáž v modu "oko-hmota", Tarkovského antidialektická montáž samoorganizující se filmové struktury na základě časového tlaku uvnitř záběrů.Abstract
The thesis focuses on comparsion of theoretical aproaches of Sergei Eisenstein, Dziga Vertov and Andrei Tarkovsky, as a three completely different positions on a scale between organic and mechanic film. Each of these positions has its own specific temporality, according to editing method used by the artist: Eisenstein's dialectic montage in the mode "human-nature", Vertov's dialectic montage in the mode "eye-material", and Tarkovsky's antidialectic montage of self-generating film structure based on time pressure within the shots.
Keywords:
Ejzenštejn, Sergej Michajlovič, 1898-194; filmová montáž; filmoví režiséři; práce režiséra; ruská kinematografie; Tarkovskij, Andrej Arsen'jevič, 1932-198; Vertov, Dziga, 1896-1954
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8743