Original title:
Matematické modelování síťového provozu služby WWW
Translated title:
Mathematical modelling of WWW network traffic
Authors:
Papšík, Lukáš ; Růčka, Lukáš (referee) ; Molnár, Karol (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Cílem bakalářské práce bylo prakticky využít získané teoretické znalosti ze semestrální práce. Náplní práce bylo analyzovat dlouhodobý provoz z důrazem na získání potřebných parametrů pro vybrané modely. Pro analýzu sítě bylo použito dvou programu, které získaly potřebné parametry. Jak zachycená data upravit, aby bylo možné je použít v programech, je popsáno v práci. V práci se zaměřuji na dva vybrané modely, na model Stochastický a Markovsky-modulovaný Poissonovský. Každý z těchto modelů potřebuje jiné parametry. Ty byly získané ze zachyceného provozu. Dále byl modelovaný provoz porovnán s reálným. Bylo zjištěno, že ani jeden z modelů není schopen dostatečně přesně modelovat chování sítě, pokud přijde shluk paketů. Pokud však provoz vykazoval lineární charakter, modely byly schopné tento provoz modelovat.
The aim of this thesis was to practically use theoretical knowledge of the semestral work. The scope of work was to analyze long term operation of an emphasis on obtaining the necessary parameters for selected models. Network analyzer was used for two programs that have received the required parameters. How do I edit the captured data that can be used in programs described in the work. In this work I focus on two models, the Stochastic model and Markov-modulated Poisson’s. Each of these models requires different parameters. These were obtained from the captured traffic. Furthermore, the modeled traffic compared with the real. It was found that none of the models is not sufficiently capable of accurately modeling the behavior of the network, if it comes to cluster of packets. However, if traffic shown linear character models were able to model this traffic.
Keywords:
Hurst; intensity; prediction; self-similary; Hurst; intenzita; predikce; sobě-podobnost
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/10554