Original title:
Koncepty pohonu kolejových vozidel nezávislé trakce
Translated title:
Diesel railroad vehicles drive concepts
Authors:
Polcer, Pavel ; Knotek, Jiří (referee) ; Zubík, Martin (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce se zabývá koncepty pohonu kolejových vozidel nezávislé trakce, tedy přenosem výkonu mezi spalovacím motorem a hnanými nápravami. V současnosti používané přenosy výkonu jsou popsány z hlediska funkce, jejich limitujících prvků a účinnosti. Pomocí vytvořeného numerického modelu, simulujícího jízdu kolejového vozidla, je porovnána účinnost přenosů výkonu, nebo přesněji energetická náročnost jejich činnosti. Na základě modelu jsou doporučena vhodná řešení.
Thesis deals with diesel railroad vehicle drive concepts, in other words transmission of power from diesel engine to driven wheels. Currently used drives are described in terms of functionality, limitations and efficiency. Numerical model, which simulates rail vehicle journey, is used to compare efficiency of drives, or more accurately, energy needs for their operation. Based on the numerical model, suitable drives are recommended.
Keywords:
drives; efficiency; numerical model; rail vehicles; kolejová vozidla; numerický model; přenosy výkonu; účinnost
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/60295