Original title:
Experimentální navrhování asfaltových směsí
Translated title:
Experimental design of asphalt mixtures
Authors:
Němec, Jan ; Zajíček, Jan (referee) ; Varaus, Michal (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá experimentálními návrhy asfaltových směsí. První část je věnována návrhu nízkohlučných asfaltových směsí. V teoretické části je popsána problematika hluku a metody měření hladiny hluku. Jsou zde také specifikovány charakteristiky jednotlivých asfaltových směsí s nižší hlučností. Praktická část se zabývá experimentálním návrhem směsi SMA 8 LA. Následně je tato směs podrobena funkčním zkouškám asfaltových směsí a výsledky porovnány s požadavky na běžné směsi typu SMA 8 S. Druhá část diplomové práce se věnuje především experimentálnímu návrhu směsi typu obalovaný makadam (OM). Je zde řešena především problematika stékavosti pojiva při míchání a podíl drcených zrn při hutnění. Předností této vrstvy je finanční nenáročnost způsobena nižším obsahem pojiva a menším množstvím drobného kameniva. Tato směs by měla sloužit jako podkladní vrstva pro nízkozatížené vozovky. V závěru práce jsou poté zhodnoceny poznatky a zkušenosti s přípravou a se zkoušením jednotlivých směsí získané během návrhů.
The diploma thesis is focused on an experimental design of low-noise asphalt mixtures. The theoretical part describes the problems of noise and methods for noise measurements. There are also specified the characteristics of various low-noise asphalt mixtures. The practical part addresses the experimental design of SMA 8 LA. Subsequently, the mixture is exposed to functional testing and the results are afterwards compared with the conventional type of stone mastix asphalt SMA 8 S. The second part is focused primarily on an experimental mixture design of a specific asphalt mixture type - coated macadam. There is especially solved the issue ofbinder drainage and the proportion of cracked grains during the compaction. The advantage of this mixture is the lower price demands cause by lower binder content and a smaller amount of fine aggregate. This mixture should be used as a base layer for low-loaded (traffic) roads. In the conclusion are thereafter evaluated the knowledge and the experience with the testing and designing of individual mixtures gained during the testing.
Keywords:
coated macadam OM; functional testing of asphalt mixtures; Low noise asphalt mixtures; SMA LA; funkční zkoušky asfaltových směsí; Nízkohlučné asfaltové směsí; obalovaný makadam OM; SMA LA
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/57528