Original title:
Průlet nad planetou v reálném čase
Translated title:
Fly over Rugged Planet
Authors:
Pospíšil, Petr ; Chudý, Peter (referee) ; Jošth, Radovan (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato práce se zabývá 3D zobrazením povrchu planety Země v reálném čase. Podstatná část se věnuje přípravě rozsáhlých zdrojových dat (výškové mapy a textury Země) a jejich efektivnímu načítání z harddisku přímo do paměti grafické karty. Jednotlivé úrovně detailů povrchu planety jsou řešeny pomocí metody GeoMipMapping. Využity jsou algoritmy horizon a frustum culling, které ořezávají skryté části planety. Nanášení výškových dat je postaveno na speciálně navrženém algoritmu zpracování dat přímo v grafické kartě za asistence vertex a geometry shaderů.
This thesis deals with a 3D visualization of the Earth´s surface in real time. A significant part is dedicated to the buffering of the large amount of data (a height map and textures of Earth) and its effective reading from hard disk directly to the memory of a graphic card. Individual levels of detail of the Earth´s surface are made by GeoMipMapping. The algorithms "horizon" and "frustum culling" are used, which cut off the hidden parts of the planet. The application of the height data is based on a custom algorithm calculating the data directly in the graphic card, in assistance with its vertex and geometry shaders.
Keywords:
frustum culling; GeoMipMapping; horizon culling; level of detail; planet Earth; planet Earth heightmap; planet Earth texture; threads; frustum culling; GeoMipMapping; horizon culling; planeta Země; textura planety Země; vlákna; výšková mapa planety Země; úroveň detailu
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/54569