Original title:
Raytracing na GPU
Translated title:
Raytracing on GPU
Authors:
Straňák, Marek ; Jošth, Radovan (referee) ; Polok, Lukáš (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Raytracing je základnou technikou pro vizualizaci trojrozměrných objektů. Cílem práce je demonstrovat možnost implementace sledovaní paprsků pomocí grafického akcelerátoru. Popíšem základní algoritmus a jeho modifikovanou verzi, která byla implementována pomocí jazyka CUDA C. Výsledný raytracer je optimalizovaný pro dynamické scény. Pro tento účel byla použita akcelerační struktura KD strom, hierarchické obalové tělesa a přenos dat pomocí PBO. Pro realističtější výstupy byla také implementována fotonová mapa zobrazující kaustiky.
Raytracing is a basic technique for displaying 3D objects. The goal of this thesis is to demonstrate the possibility of implementing raytracer using a programmable GPU. The algorithm and its modified version, implemented using "C for CUDA" language, are described. The raytracer is focused on displaying dynamic scenes. For this purpose the KD tree structure, bounding volume hierarchies and PBO transfer are used. To achieve realistic output, photon mapping was implemented.
Keywords:
GPGPU; KD tree; lighting model; NVIDIA CUDA; photon mapping.; ray-triangle intersection; Raytracer; raytracing; shading model; fotonové mapy.; GPGPU; KD strom; metoda sledování paprsků; NVIDIA CUDA; osvětlovací model; průsečík paprsku s trojúhelníkem; Raytracer; stínění
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/54163