Original title:
Návrh automatického systému řízení letu pro proudový letoun
Translated title:
Automatic Flight Control System Design for a Jet Aircraft
Authors:
Krasňanský, Milan ; Vlk, Jan (referee) ; Chudý, Peter (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[eng][cze]
Tato bakalářská práce se zabýva modelováním letových vlastností proudového letadla a následným návrhem a implementací systému pro automatické řízení letu. Jejím cílem bylo na základě veřejně dostupných aerodynamických dat letounu F-16, který má sníženou podélnou stabilitu, implementovat model tohoto letounu a použít tento model jako platformu pro návrh a implementaci systému pro automatické řízení letu založeného na nelineární dynamické inverzi se soustředením se na řízení podélného pohybu letounu, pomocí nastavení požadovaného úhlu náběhu. Testy vytvořeného systému prokázali schopnost dosáhnout a udržet požadovaný úhel náběhu.
This bachelor's thesis deals with the modelling of flight characteristics of a jet airplane and subsequent design and implementation of an automatic flight control system. Its goal was to implement a model of a jet airplane based on publicly available aerodynamic data of F-16 aircraft and use this model as a platform for the design and implementation of an automatic flight control system based on the non-linear dynamic inversion with a focus on controlling the pitch angle of an airplane by setting a desired value of the angle of attack. Conducted tests of the created system proved the ability of the control system to reach and maintain the desired angle of attack.
Keywords:
autopilot; matematický model letounu; nelineární dynamická inverze; systém řízení letu; autopilot; flight control system; mathematical model of an airplane; non-linear dynamic inversion
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/52476