Original title:
Parametrická tvarová optimalizace letounu z aerodynamického hlediska
Translated title:
Aerodynamics Parametric Shape Aircraft Optimization
Authors:
Dofek, Ivan ; Salga, Jaroslav (referee) ; Brož,, Václav (referee) ; Fiľakovský, Karol (advisor) Document type: Doctoral theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce se zabývá využitím geometrické parametrizace pro tvarový popis některých částí letounu. Geometrická parametrizace je použita pro vytvoření parametrického modelu leteckého profilu. Tento parametrický model umožňuje lokální deformace pobrchu profilu a může být snadno aplikován pro generování geometrie křídla nebo jiných částí letoumu. Některé vlastnosti parametrického modelu byly testovány aplikací v aerodynamické optimalizaci. Dále se práce zabývá parametrickým popisem listu vrtule, jeho aerodynamickou optimalizací a hlukovou analýzou. Pro list vrtule byly vytvorěny distribuční funkce řídících parametrů, které je možné použít při aerodynamické optimalizaci listu vrtule. Geometrická parametrizace slouží pro identifikaci polohy a další vlastností zdrojů hluku.
The work deals with the use of geometric parameterization for shape description of some parts of the airplane. Geometric parametrization is used for creating a parametric model airfoil. This parametric model allows local deformations pobrchu profile and can easily be applied to generate the geometry of the wing or other parts letoumu. Some properties of the parametric model were tested applications in aerodynamic optimization. Furthermore, the work deals with the parametric description of the blades, the aerodynamic optimization and noise analysis. For propeller blade were created distribution function of the control parameters that can be used in aerodynamic optimization of the blades. Geometric parameterization is used for identifying the location and other characteristics of noise sources.
Keywords:
airfoil; direct parameters distribution; evolutionary algorithm; Ffowcs Williams–Hawkings; geometric parametrization; optimization; parametrization; propeller aerodynamics optimization; propeller noise; aerodynamická optimalizace vrtule; evoluční algoritmus; Ffowcs Williams–Hawkings; geometrická parametrizace; hluk vrtule; letecký profil; optimalizace; parametrizace; polynomická paremtetrizace; řízená distribuce paremetrů
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/36292