Original title:
Návrh designu vozu Mitsuoka Kit Car
Translated title:
Mitsuoka Kit Car Design
Authors:
Kratochvíl, Jaroslav ; Zvonek, Miroslav (advisor) Document type: Doctoral theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Disertační práce se zabývá návrhem karoserie malého jednomístného vozidla (tzv. kategorie microcars), kde hnací soustava a podvozek pocházejí ze sériového provedení vozidla Mitsuoka Kit Car, které je charakteristické svou stavebnicovou konstrukcí. Návrh nové karoserie lze proto nazvat redesignem. Analytická část disertační práce se zabývá dvěma základními problematikami, které ovlivňují výsledný design. Je to Corporate Identity a problematika provázanosti estetického vnímání cílové skupiny s preferovaným designem. Na základě rozborů stanovuje klíčové hodnoty pro nový design a pomocí referenčních objektů v oblasti transport designu hledá konkrétní charakteristická tvarová řešení, která dané hodnoty vyjadřují. Tato část také obsahuje průzkum veřejného mínění zaměřený na zjištění preferované koncepce nového designu. Vzhledem k nízké znalosti vozidel kategorie microcars v ČR bylo průzkumu pouze přihlédnuto a koncepce nového designu určena na základě posouzení funkčních aspektů. Následný vývoj designu, zachycený pomocí skic a základního softwarového renderingu, je založen na postupných krocích vedoucích k vyjádření stanovených klíčových hodnot při respektování vstupních parametrů (dimenzování, rozměry a poloha připojovacích bodů) a základních designérských pravidel. Výsledný návrh je uveden včetně konstrukčního řešení a obhajoby jednotlivých tvarových prvků. Respektuje vymezenou cílovou skupinu a zároveň reflektuje corporate identity instituce.
A dissertation deals with small single-placed car body design (so-called microcar cathegory). The new design is based on the undercart and the engine of serial Mitsuoka Kit Car. Therefore the aim belongs to re-design tasks. Analytical part of the dissertation deals with two basic questions influencing the final draft. The Corporate identity at first and a problematic of the target group level of aesthetical perception linked to preferred design. On grounds of analysis the core values for new design have been set down. The particular values have been presented with the help of existing reference objects from the field of automotive design. This part also includes a questionnairy, which had been focused on prefered design conception. Due to low microcars topic awareness in Czech Republic, the questionnairy had informational character and the final design conception has been chosen on the base of functional aspects analysis. The final design development, shown on sketches and basic software renderings, is based on gradual steps that lead to the core values expression with regards to input parameters and basic design rules as well. The final design is introduced together with description of its technical solution and detailed design. The solution respects the mentioned target group and the institution Corporate Identity.
Keywords:
car body; corporate identity; design; Microcar; target group.; vehicle; corporate identity; cílová skupina.; design; karoserie; Microcar; vozidlo
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/7782