Original title:
Optimalizace hnacích hřídelí kol přední nápravy vozidla Magma
Translated title:
Optimalization of the Drive Shaft of Front Axle Wheels of the Magma Vehicle
Authors:
Kala, Miroslav ; Krejčíř, Pavel (referee) ; Panáček, Vladimír (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá optimalizací hnacích hřídelí vozidla MAGMA Alficar, u kterých v extrémních provozních podmínkách dochází k poškození. K analýze hřídele je využita metoda konečných prvků, jež je moderním řešením napjatostně-deformační analýzy v konstruktérské praxi. Rovněž je v této práci provedeno srovnání s výpočtem napjatosti klasickou analytickou metodou a vlastní návrh řešení hřídelí.
This thesis deals with the optimalization of MAGMA Alficar vehicle driveshaft, which in extreme operating conditions leads to destruction. The finite element method is used to analyze the shaft, which is a modern solution of the stress-strain analysis in designing practice. The classical method of the stress analysis calculation and the suggestion of the solution to the problem of destruction are also included.
Keywords:
driveshaft; finite element method; Magma; optimalization; stress; hnací hřídel; Magma; metoda konečných prvků; napjatost; optimalizace
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/10090