Original title:
Vliv pracovních režimů řidičů v silniční nákladní dopravě na bezpečnost dopravy
Translated title:
Impact of Drivers' Working Regimes in Freight Road Transport on Transport Safety
Authors:
Máša, Vojtěch ; Novotný, Jiří (referee) ; Libertín, Josef (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Pracovní režimy řidičů jsou omezující limity důležité jak pro silniční dopravce, tak pro řidiče. Mají zásadní vliv na logistické mechanismy výrobních podniků, které přepravují své zboží po silnici. Nedodržování těchto limitů, je v poslední době jeden z hlavních problémů v silniční dopravě a vede k nekalé konkurenci mezi silničními dopravci. Dopravce získává nedodržováním těchto sociálních předpisů zcela zásadní konkurenční výhodu. V poslední době se uvedené problematice věnuje hodně času z pohledu politiků. Státy porušování sociálních předpisů dopravcem i řidičem tvrdě trestají a často se v článcích dočteme o pracovních režimech řidičů a s tím spojenou nebezpečnost nákladní dopravy, ohrožení bezpečnosti silničního provozu, ohrožení řidičů osobních vozidel. Již 10 let se uvedené problematice věnuji a podílím se na tvorbě školících materiálů na toto téma u Sdružení ČESMAD BOHEMIA. Ve své práci jsem chtěl posoudit problematiku pracovních režimů řidičů z odborného hlediska - jak jsou limity pracovních režimů nastavené a zda vyhovují bezpečnosti silničního provozu. Dále pak posoudit statistiky nehodovosti v ČR v návaznosti na pracovní režimy řidičů a navrhnout změny, které by přispěly ke zlepšení sociálních předpisů v návaznosti na bezpečnost silničního provozu.
Working arrangements are restrictive limits for drivers important for both motor carriers and drivers. Have a major impact on the logistical arrangements of manufacturing companies that transport their goods by road. Failure to comply with these limits, is recently one of the major problems in road transport and leads to unfair competition between road hauliers. Carrier's failure to obtain such social legislation crucial competitive advantage. Recently the problem devoted much time from the perspective of politicians. States, violations of social legislation by the carrier and the driver severely punished and often the articles we read on the operating modes of drivers and their associated hazards of freight transport, road safety hazard, danger for drivers of cars. For 10 years devoted to the issue and participate in the creation of training materials on the subject of Logistics and. In my work I wanted to examine the issue of working arrangements drivers from professional point of view - how the limits are set and working arrangements whether they comply with road safety. Next, consider the statistics of accidents in the CR in relation to drivers' working arrangements and to propose changes that would contribute to the improvement of social legislation in relation to road safety.
Keywords:
EU regulations; the driver; the national legislation; Working arrangements for drivers; nařízení EU; národní legislativa; Pracovní režimy řidičů; řidič
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/12178