Original title:
Vliv vybraných elektronických systémů podvozku na jízdní dynamiku vozidla
Translated title:
Impact of Chosen Chassis Electronic Systems on Driving Dynamics of a Vehicle
Authors:
Schejbal, Jan ; Hlávka, Stanislav (referee) ; Vémola, Aleš (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Předkládaná práce se zabývá vlivem vybraných elektronických systémů podvozků moderních vozidel na jejich jízdní dynamiku. Hlavním cílem této práce je zformulování základní metodiky pro posuzování nehod s vlivem těchto systémů. V práci je u systému u protiblokovačního a stabilizačního systému podvozku popsána funkce a jejich vliv na dynamiku vozidla. Dále jsou uvedeny možné metody a postupy zjištění vlivu těchto systémů na nehodový děj. Jako součást práce bylo provedeno měření vlivu protiblokovcího systému na vozidlo. Výsledkem této práce je základní metodika postupu při analýze silničních nehod za účasti vozidel s elektronickými systémy podvozku.
This work deals with the impact of selected electronic chassis systems of modern vehicles, their driving dynamics. The general aim of this work is to create the basic methodology for assessing casualties of the influence of these systems. The thesis is describing functions and effects antilock and stability systems on vehicle dynamics. Below are possible methods and systems for determining the influence on accident plot. As part of the study was performed measuring the impact of anti-lock system on the vehicle. The result of this work is the basic methodology to the analysis of road accidents involving vehicles with electronic chassis systems.
Keywords:
Anti-lock system; crash data; electronic stability system; methodology.; vehicle dynamics; data nehodového děje; dynamika vozidla; elektronický stabilizační systém; metodika; Protiblokovací systém
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/378