Original title:
Dvouválcový zážehový motor s excentrickým klikovým mechanismem pro osobní vozidla
Translated title:
Two-cylinder petrol engine with eccentric crank mechanism for passenger vehicles
Authors:
Freisleben, Pavel ; Kaplan, Zdeněk (referee) ; Píštěk, Václav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá silami v klikovém mechanismu. Cílem této práce je najít vhodnou hodnotu excentricity klikového mechanismu, která bude mít příznivý vliv na velikost a průběh sil, které způsobují třecí ztráty v klikovém mechanismu. Dále řeší vyvážení této excentrické jednotky. V poslední části se zabývá návrhem a pevnostní kontrolou klikového hřídele s uvažováním torzních kmitů.
This thesis deals with forces of the crank mechanism. The aim of this work is to find the right value of the eccentricity of the crank mechanism, which will have a positive effect on the size and course of forces that cause friction losses in the crank mechanism. Next solves this balancing eccentric unit. The last part deals with the design and strength check of the crankshaft considering torsional vibration.
Keywords:
balancing of engine; crank mechanism; eccentric mechanism; motor; torsional vibrations; excentrický mechanismus; klikový mechanismus; motor; torzní kmity; vyvažování motoru
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/39348