Original title:
Návrh energeticky úsporného hydraulického systému pro silové zatěžování pohonných soustav vozidel
Translated title:
Energy efficient hydraulic system design for force loading of vehicle drivetrain systems
Authors:
Robenek, Vít ; Ožana, Otakar (referee) ; Houška, Pavel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce se zabývá návrhem hydraulického systému pro specifickou aplikaci hydrostatického regulovaného pohonu s ohledem na energetickou účinnost navrženého řešení. Použity jsou standardní hydraulické a elektronické komponenty převážně firmy Bosch Rexroth. Cílem práce je provést komplexní návrh od mechanické přes hydraulickou až po elektronickou složku systému. Po krátkém úvodu je v práci popsána a analyzována aplikace a poté jsou vysvětleny základní principy hydraulických zařízení a systémů. Následuje návrh vlastního řešení, respektive návrh několika možných variant. Tyto varianty jsou srovnány na základě vybraných kritérií a zvolené řešení je potom dále rozpracováno. V závěru jsou shrnuty výstupy práce a je nastíněn směr možného zlepšení metod návrhu.
The thesis focuses on a hydraulic system design for a specific application of hydrostatic drive with regard to energy efficiency of proposed solution. Standard hydraulic and electronic components are used, mostly products of Bosch Rexroth. The aim of the thesis is to carry out a complex design from mechanic through hydraulic up to the electronic part of the system. After a short introduction in the beginning of the thesis is the particular application described and analyzed. Then the elemental principles of hydraulic devices and systems are explained. In the following part the actual solution is presented, which expands to several different alternatives. These alternatives are compared according to set criteria and the selected alternative is then further developed. At the end of the thesis, the outputs are evaluated and the direction of further possible improvements in the design is outlined.
Keywords:
Electrohydraulic drive; electronic control; energy efficiency; variable-speed pump.; Elektrohydraulický pohon; elektronické řízení; energetická účinnost; otáčkově řízený hydrogenerátor.
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/40760