Original title:
Návrh letounu pro zástavbu hybridní pohonné jednotky
Translated title:
Aircraft design for the installation of a hybrid powerplant
Authors:
Kapoun, Tomáš ; Bencalík, Karol (referee) ; Píštěk, Antonín (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce „Návrh letounu pro zástavbu hybridní pohonné jednotky“ je zaměřena na návrh letounu vhodného pro hybridní pohon. Současně se zabývá i nejvhodnějším umístěním jednotlivých komponent nutných pro tento pohon. Mezi tyto komponenty patří: spalovací motor, elektromotor, převodovka i uspořádání pohonné skupiny. Součástí závěrečné práce je i řešení uložení a uchycení navržených komponent: umístění a počet kontejnerů s bateriemi, návrh nového motorového lože vhodného pro hybridní pohonnou jednotku. V dílčí části diplomové práce je proveden i jednoduchý výpočet ekonomické návratnosti investice z pohledu koncového uživatele letounu s hybridní pohonnou jednotkou.
The master‘s thesis "Aircraft design for the installation of a hybrid powerplant" is focused on the design of the airplane suitable for hybrid powerplant. At the same time it is also deal with the most suitable location of the components necessary for this powerplant. These components are: a combustion engine, electric motor, gearbox and bed engine. Part of the master thesis is application-mount designed components: location and number of containers with batteries, a proposal for a new engine bed suitable for a hybrid powerplant. In the sub - section of the thesis is made a simple calculation of the economic return on investment from the perspective of the end-user aircraft with a hybrid powerplant.
Keywords:
AustroEngine AE50R; CS – LSA; electric engine; engine bed; KP 2U – Sova; REX 90; AustroEngine AE50R; CS – LSA; elektromotor; KP 2U – Sova; motorové lože; REX 90
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/40123