Original title:
Plnicí potrubí s proměnným průřezem pro 16V motor
Translated title:
Variable Intake manifold for 16V Engine
Authors:
Konečný, Lukáš ; Franz, Rudolf (referee) ; Dundálek, Radim (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem diplomové práce je navrhnout plnicí potrubí s proměnným průřezem pro šestnáctiventilový vznětový motor sestávající z dělené komory sání a z děleného ejektoru. Proměnný průřez sacího potrubí je zajištěn vírovou (swirl) klapkou umístěnou v děleném ejektoru. Dalším cílem práce je zajistit výkresovou dokumentaci pro výrobu vzorků. Při návrhu byl použit systém PTC Creo a software GeomCaliper. Byly brány ohledy na vyrobitelnost součástí odléváním do pískové formy, zejména na zajištění bezproblémového vyjmutí modelů odlitků z formy a jader z jaderníků, a také na obrobitelnost některých prvků. Úvodní část práce je zaměřena na problematiku emisí vznětových motorů a na možnosti jejich snižování.
Aim of the diploma thesis is to design intake ducting with variable cross-section for 16V diesel engine consisting from divided intake manifold and divided ejector. Cross-section variability is ensured by a swirl flap placed in the divided ejector. Next aim of thesis is to provide drawing documentation for production of samples. For designing was used PTC Creo system and software GeomCaliper. Also was taken account of manufacturing of the parts with sand-casting, especially to guarantee trouble-free taking out of models from the moulds, and taking out of cores from core moulds, and also for machinability of some elements. Introduction of thesis is focused on diesel engine emissions and ways of their reduction.
Keywords:
casting; divided ejector; divided intake manifold; technological chamfer; wall thickness; Zetor; dělená komora sání; dělený ejektor; odlitek; technologický úkos; tloušťka stěny; Zetor
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/33347