Original title:
Ženy v rodině F.L. Riegra a jejich účast ve veřejné zprávě
Translated title:
Women in the Family of F.L. Rieger and their Participation in the Public Sphere
Authors:
Neudorflová, Marie Document type: Papers Conference/Event: F.L. Rieger a česká společnost 2. poloviny 19. století, Semily (CZ), 2003-04-25 / 2003-04-26
Year:
2003
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ve druhé polovině 19. století ženy z rodiny F.L. Riegra rozvíjely po několik desetiletí iniciativu v zakládání mateřských škol, dívčích škol a sociální pomoci matkám z nejnižších vrstev. V pozadí jejich činnosti byla ucelená filosofie, jejíž humanitní, demokratické a sociální aspekty vycházely z učení Bernarda Bolzana, vědce v trvalém konfliktu s církevními autoritami. Přes jeho žáky se jeho filosofie přenášela na další generace, včetně žen z rodiny F. Palackého a F.L. Riegra. Článek se v širším kontextu soustřeďuje na relevantní aspekty této filosofie.In second half of the 19th century the women from the Rieger's family were involved in voluntary and pioneering work related to establishing nursery schools, schools for girls, and various assistance to mothers from the lowest social strata. In the background of their work was very specific philosophy, the most important aspects being humanistic, demokratic and Christian principles. The source of this philosophy was the teaching of Bernard Bolzano, jesuit priest, permanently in conflict with the Church. His humanistic, moral and social ideas were influencing students of the Charles University and through his pupils, following generations, including women from the Rieger's family. This article focuses mostly on exposing major aspects of their social philosophy in a broader context.
Keywords:
Bolzano, Bernard; Riegrová, Marie; Červinková, Marie Project no.: CEZ:AV0Z7090911 (CEP) Host item entry: F.L. Rieger a česká společnost 2. poloviny 19. století
Institution: Masaryk Institute and Archives of the ASCR AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0048916