Original title:
Dvoudobý jednoválcový motocyklový motor s výfukovými ventily
Translated title:
Two-stroke single-cylinder motorcycle engine with exhaust valves
Authors:
Slovák, Marek ; Svída, David (referee) ; Drápal, Lubomír (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce pojednává o konstrukčním návrhu dvoudobého motocyklového motoru se souproudým vyplachováním podle patentového návrhu Františka Pudila (PV 7018-80) 216305. Motor je navrhován pro použití ve sportovních off-road motocyklech. Cílem práce je navrhnout motor této koncepce a tím odhalit její přínosy a nedostatky. V práci je proto kladen důraz na návrh těch konstrukčních celků, které přímo souvisí s nestandardní koncepcí motoru. Naopak součásti, které lze řešit konvenčně byly řešeny pouze okrajově nebo nebyly řešeny vůbec. V úvodní části práce jsou podrobně probrány očekávané výhody a nevýhody této koncepce. Výpočtová část práce je zaměřena na rozvod motoru. Byl proveden návrh časování i výpočet parametrů ventilového rozvodu. Zbylá část je věnována konstrukci jednotlivých součástí motoru.
The master´s thesis deals with the design of two-stroke uniflow scavenged motorcycle engine according to patent František Pudil (PV 7018-80) 216305. The engine has been designed for using in off-road sport motorcycles. The objective of this thesis is to design the engine of this conception and to reveal benefits and defects of this concept by using this method. In this thesis the emphasis is put on design of the construction groups which are directly related to unconventional concept of engine. On the other hand, the parts which can be designed conventionally were solved marginally or were not solved at all. In the first part of the thesis there are thoroughly dicsussed expected benefits and disadvantages of this concept. Computational part focuses on valvetrain and porting of engine. Last part deals with design of engine parts.
Keywords:
(PV 7018-80) 216305; cylinder head cooling; Frantisek Pudil; transfer ducts; two-stroke poppet valve engine; Uniflow scavenging; valvetrain timing; (PV 7018-80) 216305; chlazení hlavy válce.; dvoudobý ventilový motor; František Pudil; přepouštěcí kanály; Souproudé vyplachování; časování rozvodu
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/12168