Original title:
Zvýšení účinnosti sacího kanálu zážehového motoru
Translated title:
Increasing Efficiency of Intake Port for SI Engine
Authors:
Herka, Miroslav ; Drápal, Lubomír (referee) ; Svída, David (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce popisuje konstrukční řešení sacích kanálů soudobých spalovacích motorů, jejich základní vlastnosti a jednotlivé typy proudění. Práce je zaměřena na experimentálním měření reálného sacího kanálu motoru Husaberg, jehož výsledky jsou porovnány s výsledky počítačové simulace v systému CFD. Dále popisuje tvorbu 3D parametrického modelu v systému Pro/ENGINNEER na základě reálné geometrie získané systémem ATOS. Na konci práce je porovnání výsledků počítačové simulace původní geometrie kanálu s původními ventily s různými změnami variant tvarů ventilů.
The thesis describes design solutions the inlet port of the modern combustion engine. The thesis describes basic properties of the inlet port and the types of flow. It is focused the experimental measure of the real inlet port engine Husaberg. The results of the experimental measure are compared with results of the simulation in software CFD. Moreover, it describes creation of 3D parametric model in software Pro/Engineer based on the real geometry exquired from software ATOS. At the end of the work are compared with results of the simulation origin geometry inlet port with origin inlet valve with different changes shapes of valve.
Keywords:
CFD; flow; inlet mangold; inlet port; inlet valve; CFD; proudění; sací kanál; sací trakt; sací ventil
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/4712