Original title:
Návrh metod hodnocení ukazatelů efektivity civilních letišť
Translated title:
Evaluation design of civil airports effectivity indices
Authors:
Novotný, Roman ; Janík, Radomír (referee) ; Veselý, Petr (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Úvodní část práce zahrnuje vývoj letecké dopravy, členění letišť podle Ministerstva dopravy v ČR, podle zákona o civilním letectví a dle kódového značení letišť (předpis L 14). Cílem bylo provést teoretické definování a rozdělení výkonových a ekonomických ukazatelů. Pak následuje výběr vhodných letišť z EU. Výběr byl proveden na základě počtu odbavených cestujících na letišti Praha Ruzyně. Z EU bylo vybráno osm nejvhodnějších letišť ze všech dvaceti sedmi členských států. U těchto vybraných letišť následuje srovnávací analýza na základě vybraných výkonových a ekonomických ukazatelů za rok 2005 až 2009. Rok 2010 nebyl zahrnut, protože vybraná letiště neměla zpracovány výroční zprávy, rozvahy a výkazy zisků a ztrát. Z těchto dokladů byly vybírány hodnoty pro výpočet jednotlivých ukazatelů, které byly zpřehledněny v tabulkách, vyhodnoceny pomocí grafů v programu Excel a dále byly jednotlivé ukazatele slovně vyhodnoceny. Cílem bylo i vyhodnocení a srovnání výkonových a ekonomických ukazatelů efektivity a po zhodnocení následoval návrh metod hodnocení.
Introductory part of this thesis concludes the development of air traffic, division of airports in the Czech Republic according to the Ministry of Transport, according to the Law on Civil Aviation and according to the Coding of the airports (Requirement L 14). The aim was to realize theoretical definition and division of output and economic indicators. After that comes choice of appropriate airports from the European Union. The choice has been made on the basis of the number of check-in passengers at the airport in Prague-Ruzyně. Eight most suitable airports have been chosen from all twenty-seven member countries of the EU. The following step is comparative analysis of these chosen airports on the basis of specified output and economic indicators for the years 2005-2009. The year 2010 has not been included, because the chosen airports did not complete their annual reports, balances and statements of profit and loss. From these sources the values for calculation of individual indicators have been chosen. These indicators have been shown in charts, evaluated by means of graphs in Excel Programme and further they have been characterized in words. The aim of the thesis was also the evaluation and comparison of output and economic indicators of effectiveness and after evaluation, proposal of methods of evaluations has followed.
Keywords:
activity; air traffic; aircraft movements; airline operators; airport; annual report; average; balance; cargo; comparative analysis; comparison; economic indicator; effectiveness; Europe; evaluation; expenses; general economic indicator; incomes; indebtedness; indicator; liquidity; methodology.; number of check-in passengers; output indicator; performance; profit; profitability; proportion indicator; quality indicator; specific indicator; statement of profit and loss; take-off weight of aircraft; value index; aktivita; efektivita; ekonomický ukazatel; Evropa; hodnotový ukazatel; kvalitativní ukazatel; letecká doprava; letečtí dopravci; letiště; likvidita; metodika.; nákladní doprava; náklady; obecný ekonomický ukazatel; podílový ukazatel; pohyby letadel; počet odbavených cestujících; průměr; rentabilita; rozvaha; specifický ukazatel; srovnání; srovnávací analýza; tržby; ukazatel; vyhodnocení; vzletová hmotnost letadel; výkaz zisků a ztrát; výkonnost; výkonový ukazatel; výroční zpráva; zadluženost; zisk
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/3351