Original title:
Návrh přední části rámu vozidla Formule Student
Translated title:
Formula Student Front Chassis Part Design
Authors:
Lhota, Martin ; Svída, David (referee) ; Ramík, Pavel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Martin Lhota Návrh přední části rámu vozidla Formule Student DP, ÚADI, 2011, 75 str., 62 obr. Tato diplomová práce si stanovila za cíl navrhnout vhodné uspořádání přední části rámu vozidla Formule Student dle aktuálních pravidel organizace SAE v soutěži Formula Student. V návrhu byly upřednostněny a zohledněny předpoklady nízké hmotnosti, vyrobitelnosti a dostatečné torzní tuhosti, přičemž se vycházelo i z předešlých navrhovaných řešení. Nejprve je uveden přehled důležitých pravidel SAE pro konstrukci přední části, poté následuje krátká rešerše vývoje konstrukčních řešení rámů a rámů vhodných pro vozidla Formule Student. Následně je popsán postup při návrhu konstrukce rámu a jeho výpočtového modelu pro analýzu simulující torzní tuhost za pomoci systému MKP. Získané výsledky výpočtů a některé parametry rámu jsou porovnávány s obdobnou verzí konstrukce rámu, jež byla navrhována a vyrobena pro první vozidlo Formule Student naší univerzity. Rovněž je uvedeno zhodnocení navrženého rámu a také doporučení s možnými alternativami pro jeho další vývoj.
Martin Lhota Formula Student Front Chassis Part Design DW, IAE, 2011, 75 pp, 62 pics The aim of the thesis is to suggest a suitable configuration of Formula Student Car’s front part of a frame according to current rules of SAE organization in the Formula Student competition. In this proposal low weight, manufacturability and sufficient torsion rigidity were preferred, whereas previously suggested solutions were reflected. At first there is presented a list of important SAE rules for the construction of front part followed by a short recherché of development of the constructional solution of frames and frames suitable for Formula Students car. Secondly there is described process during frame construction design and its computational model for the analysis which simulates torsion with the support of MKP system. Gained results and some parameters of the frame are compared with similar version of the frame construction which was suggested and made for the first Formula Student Car of our University. Moreover, there is also presented summary of suggested frame and also recommendation with possible alternatives for the next development.
Keywords:
Formula Student; frame; MKP; rules; SAE; torsion rigidity; Formule Student; MKP; pravidla; rám; SAE; torzní tuhost
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/429