Original title:
Návrh plnicího systému motoru s uvažováním recirkulace výfukových plynů
Translated title:
Proposal of Engine Intake System with Exhaust Gases Recirculation
Authors:
Vojkůvka, František ; Štěpánek, Karel (referee) ; Dundálek, Radim (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem diplomové práce je optimalizace podtlakové funkce ejektoru s využitím počítačové dynamiky tekutin neboli CFD. Ejektor je vřazen do plnicího systému šestiválcového vznětového motoru pro zvýšení tlakového spádu systému recirkulace výfukových plynů. Je provedena analýza současného konstrukčního řešení a následně návrh nového tvaru ejektoru se zvýšeným podtlakovým účinkem. Úvodní část práce je věnována problematice emisí vznětových motorů a prostředkům pro snižování emisí ve výfukových plynech se zaměřením na systém recirkulace výfukových plynů.
The object of the diploma thesis is to optimize vacuum function of the ejector using computional fluid dynamics, or CFD. The ejector is inserted to the intake system of the six - cylinder diesel engine to increase the pressure gradient of the exhaust gas recirculation system. The analysis of the current design solution is performed and then the ejector with the new shape affording higher vacuum effect is proposed. The introductory part is devoted to the questions of diesel engines emissions and technology to reduce emissions in the exhaust system focused on the EGR.
Keywords:
CFD; Ejector; engine intake system; exhaust gas recirculation; flow; pressure gradient; CFD; Ejektor; plnicí systém motoru; proudění; recirkulace výfukových plynů; tlakový spád
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/15744