Original title:
Optimalizace sacího potrubí zážehového motoru
Translated title:
Optimalization of Intake Manifold for SI Engine
Authors:
Foral, Martin ; Vančura, Jan (referee) ; Svída, David (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce pojednává o konstrukčních řešeních sacích traktů moderních soudobých spalovacích motorů. Dále pak popisuje typy proudění a konstrukční provedení sacích kanálů včetně jejich základních vlastností. Součástí práce je i porovnání výsledků analýz a návrh optimalizace na základě simulace proudění sacim kanálem a měření na skutečném sacim kanále.
The work deals with design solutions to the intake manifold modern contemporary internal combustion engines. Then describes the types of flow and structural design of ports, including the intake of their basic properties. The thesis also compare the results of the analysis and design optimization based on simulation of flow inlet port and measure the actual inlet port.
Keywords:
CFD; combustion engine; flow; inlet ports; intake manifold; intake valves; throttle butterfly control; valve seats; CFD; proudění; sací kanál; sací trakt; sací ventil; sedla ventilů; spalovací motor; škrtící klapka
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/15775