Original title:
Optimalizace uložení vyvažovacích hřídelů motoru Zetor 4V UŘ III
Translated title:
Balancing Shafts Support Optimalization for Zetor 4V UŘ III Engine
Authors:
Zemčík, Tomáš ; Franz, Rudolf (referee) ; Rauscher, Jaroslav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem této práce je provést kontrolu současného vyvážení vznětového motoru Zetor UŘ III s typovým označením 1505 o výkonu 90kW a zejména návrh kluzných ložisek, jež by mohly nahradit stávající jehličková ložiska typu HK 4520. Změna typu ložisek vyžaduje konstrukční úpravy bloku motoru a vyvažovacího hřídele, a proto je tento konstrukční návrh dalším bodem v mé diplomové práci. Poslední částí této práce je ekonomické porovnání stávajícího uložení s nově navrhovaným. Výpočty jsou provedeny v matematickém softwaru MathCad, model vyvažovacího hřídele je vytvořen v softwaru ProEngineer a ke kontrolním výpočtům zatížení ložisek je využito softwaru ADAMS a MKP systému ANSYS. Motivací k této práci bylo ověření možnosti snížení výrobních nákladů firmě ZETOR TRACTORS a.s.
To make a check of an contemporary balancing verification of diesel engine Zetor UŘ III with type identification 1505, the engine power 90 kW and especially friction bearing design, which could replace existing needle bearing HK 4520 type, is the aim of this diploma thesis. Bearing type modification requires constructional adjustment of engine block and balancing shaft and therefore this proposal for construction another aim in my diploma thesis. The last part of my diploma thesis is an economic balance original imposition against newly designed. Calculations are made using mathematical software MathCad, the balancing shaft is made using ProEngineer software and control calculations of bearing stresses are made with ADAMS and FEM of ANSYS system. Motivation to write this work is to prove the possibility how to decrease manufacturing costs of ZETOR TRACTORS a.s. company.
Keywords:
Balancing; balancing shaft; fluid friction; friction bearing; reaction forces; kapalinné tření; kluzné ložisko; reakční síly; vyvažovací hřídel; Vyvažování
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/25251