Original title:
Optimalizace žebra na křídle letounu
Translated title:
Optimization of an aircraft wing rib
Authors:
Kopřiva, Lubomír ; Suchánek, Miroslav (referee) ; Petruška, Jindřich (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Topologická optimalizace je metoda poskytující nový směr v navrhování technických objektů. Cílem topologické optimalizace je stanovení optimálního rozložení materiálu v návrhovém prostoru. Tato diplomová práce je zaměřená na optimalizaci žebra č.6 v křídle letounu EV-55 užitím softwaru HW/OptiStruct 7.0 obsaženého v softwarovém balíku HyperWorks 7.0. Optimalizace žebra byla počítána ve čtyřech rozdílných zatěžovacích případech. Výsledné tvary žebra byly testovány pevnostním výpočtem v softwaru ANSYS 10.0. Nakonec byla získaná data hmotností optimalizovaných žeber porovnána s hmotností žebra původního.
Topology optimization is a method providing new direction in designing of a technical objects. The aim of topology optimization is to find optimal distribution of material in design space. This diploma thesis is focused on optimization of aircraft wing rib num.6 of the airplane EV-55 using a software HW/Optistruct 7.0 implemented in a software package HyperWorks 7.0. The optimization of the rib was calculated under four different load cases. Resulting shapes of the rib were then tested by strenght calculations in software ANSYS 10.0. Finally, the obtained data of weights of optimized ribs were compared with the weight of the original rib.
Keywords:
Ansys; compliance; HW/HyperMesh; HW/OptiStruct; mass; minimization; Rib; strength check; topology optimization; volume; Ansys; hmotnost; HW/HyperMesh; HW/OptiStruct.; minimalizace; objem; pevnostní kontrola; poddajnost; topologická optimalizace; Žebro
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/25210